35mm 1.4

S&G_690JJ_0001

Lap, 35mm 1.4 in de titel en dan krijgen jullie een beeld van me dat helemaal niet met deze lens gemaakt is 😉
Logisch, ik heb deze lens namelijk niet -noch niet- maar hij staat wel te gloeien bovenaan m’n verlanglijstje. Als ik dat vertel krijg ik her en der wel eens rare blikken in m’n richting; “Wat moet je nu met zo’n lens”, en “Je hebt toch ook je 35mm op die 24-105 F4 van je?”. Verstaanbaar hoor, tot een paar maand geleden dacht ik er net zo over. Tot ik op verschillende sites en bij collega’s knappe beelden van deze -me voorheen relatief onbekende- lens begon te zien. Een lukraak voorbeeldje vanop zie je Pbase hier. Niet meteen het meest inspirerende shot, maar je kan al zien dat het relatieve scherpteverloop veel steiler is dan dat je dit via de 35mm F4 zou doen. Je bekomt dus maw een mooiere onscherpte en daar is ’t ‘m mij dikwijls om te doen, vooral in de portretfotografie.

En niet alleen daarom. Tijdens trouwreportages maak ik me het dikwijls te gemakkelijk met de zooms. Ok, in het gemeentehuis en de kerk kan je hierop ook prima terugvallen. Maar tijdens de shoots leidt een zoom nogal snel naar de val waarin ik steeds weer intrap; nl het genereren van een hoop typische portretten in het veilige bereik tussen 50 en 100mm. Meestal start ik wel goed, maar dan gaat het weer geheid via de zoomring naar de gekende close-up zaken. En dus heb ik me voorgenomen me meer en meer concentreren op het werken met primes. Ik ben nogal -ahum- ‘lui’ en ik zie me zelf nog niet gauw ‘zoomen’ met de benen. Hierdoor hoop ik dus sneller buiten de safe-zone te treden en ’s iets anders te produceren dan de gewone portretbrij.

Desalniettemin voor de blogpost van deze week een stukje van m’n allereerste ‘Engagement’-shoot alweer een paar maanden terug. Tegelijk ook weer eindelijk eens een nieuwe blogpost. Schandalig, I know, maar het zijn nu eenmaal hoogdagen voor de trouwfotograaf en het reguliere werk staat ook niet stil, dus ja, deze blog wordt verwaarloosd. En beterschap is nog niet in zicht. Een paar previews van deze shoot stonden al in de vorige blogpost, hier is de rest! (nochtans via m’n gewone BD-sizer manier verkleind, lijken de foto’s overscherp én wazig tegelijk, maar ze zijn het niet hoor 😉 )

S&G_690JJ_0007

Een verlovingsshoot is eigenlijk pure luxe. Geen stress, je hebt -in vergelijking met de grote dag- een zee van tijd en dé superbonus; je leert elkaar kennen, je bouwt op die korte tijd een vorm van vertrouwen op zodat het op de trouwdag eerder een leuk weerzien is dan dat spannende ‘wat gaat dat hier worden’-gevoel als je met elkaar pas de dag zelf interageert. Op de foto hierboven is het duidelijk dat dit aan het begin van de rit genomen is; Sofie en Gert waren nog een beetje onwennig en het is dus aan jou, de fotograaf om deze onwennigheid snel weg te nemen. Je moet het trouwens zélf maar eens doen, je eigen intieme momenten onmiddelijk delen met iemand die je amper een paar uur kent 😉 Maar Sofie en Gert ontpopten zich al gauw tot professionele verloofden 🙂

S&G_690JJ_0006

De locatie was op de kade van de Churchill Terminal van PSA. Gert werkt daar en dus was het gemakkelijk om er op een zondagnamiddag ongestoord rond te rijden. En zoiets maak ik ook niet elke dag mee. Leuke plekken zat dus!

S&G_690JJ_0008

S&G_690JJ_0009

S&G_690JJ_0010

S&G_690JJ_0012

S&G_690JJ_0013

S&G_690JJ_0017

S&G_690JJ_0018

S&G_690JJ_0019

S&G_690JJ_0021

S&G_690JJ_0022

S&G_690JJ_0024

S&G_690JJ_0026

S&G_690JJ_0028

S&G_690JJ_0027

S&G_690JJ_0030

S&G_690JJ_0031

S&G_690JJ_0036

S&G_690JJ_0037

Vodpod videos no longer available.
 

Sofie & Gert Slideshow

Hier kan je die in’t groot bekijken.

Ondertussen heb ik nog verlovingsshoots op stapel staan, dus hierover later meer. Natuurlijk een dikke merci aan Sofie en Gert voor de meer dan fantastische samenwerking. En een evendikke merci aan mijn Voice Activated Sunbounce And Lightstand, m’n ‘VASAL’ dus, Julie om de stevige winden aan de Antwerpse haven te trotseren. Zij nam ook deze snapshot toen ik juist 5 pintjes bestelde 😉

S&G_690JJ_0038

© Julie Janssens

Ciao

JayJay

~ door Jef Janssens op augustus 17, 2009.

19 Reacties to “35mm 1.4”

  1. Je was duidelijk in form! Heel toffe, gevarieerde reeks.

  2. Netjes hoor, hele mooie foto’s. Nu nog de 35mm 1.4, dan hoor je echt bij de club 😉

  3. Prachtige reeks met mooie gevarieerde en soms grappige beelden.
    Top! Interessante lokatie ook

  4. superbe!!!!!!!!!!!!

  5. Geweldige reeks ! Zitte heel originele standpunten bij, I like !

  6. Er zitten er zeker wat originele bij! Mooie shoot! Al vind ik dat je er hier teveel plaatst. Er zijn er een paar bij die eruit springen, en die komen tussen de grote hoop zo wat minder tot hun recht vind ik.
    Enfin, natuurlijk is het leuk voor het koppel om ook wat klassiekere dingen te hebben, maar als het op blogs aankomt denk ik dat je een kleinere selectie kan maken. 🙂

    Knallers in mijn ogen: 10, 14, 15, 17.

  7. Toffe reeks Jef en die 35mm zal wel een knallerlens zijn. Om de redenen die je aanhaalt, maak ik ook liever portretten met primes (f/1.8 of f/1.4) omwille van de scherptediepte.

  8. Heel mooie reeks, die met de sunflare en die geschoyen van bovenaf vind ik het origineelste. Voor de verlovingsreportages en de meer geposeerde shoots komen de primes idd volledig tot hun recht. Voor in de ceremonie en receptie en reportagewerk prefereer ik 2 lichtsterke zooms. Kritiek die ik ooit hoorde van mensen na een mis op een andere fotograaf was dat deze te aanwezig was en met het vele benenwerk de aandacht teveel opeiste. Zo is het altijd wat ;-).

  9. hmm de 35mm ja bovenaan op het lijstje iets hoger dan een 5D II. Ik overweeg mijn 24-70 weg te laten zelf.

    my favs, eerste piggy back foto, de foto van bovenaf & de laatste wegens het out of focus gedeelte , i just dig that.

    ik volg marian wat aantal betreft maar ik kan ook zo moeilijk kiezen altijd. leuke locatie, ik zal antwerpen ook eens moeten gaan verkennen 😉

  10. Geweldige opener van foto! Ik kijk al uit naar je resultaten als je met je 35 f1.4 gaat shooten…

  11. Leuke serie en erg gevarieerd. Sommige foto’s zijn erg poppy en dat smaakt hier wel.
    Betreffende groothoek, 16-35 2.8 is ook best een lekkere lens die zowel groothoek doet maar ook nog wat allround werkt. Natuurlijk niet helemaal te vergelijken 😉

  12. Mooie reeks, je hebt je kunnen uitleven.

  13. Ja hier staat ook de 53mm f/1.4 op het verlanglijstje, alsook de 85mm f/1.2 🙂

    Ik ben ook wel fan van prime-werk geworden de laatste tijd!

  14. amai super mooie foto’s zeg ! En de nummer 1 : love it 🙂

  15. Prachtige portret serie. De eerste foto is erg mooi.

  16. Wouw, what a amazing creative photos you have here. u should love the 35mm 1.4 clearly!

  17. Hoewel de reeks heel geslaagd is springt ook voor mij de eerste er uit 🙂

    Knap !

  18. Mooie reeks, het koppel straalt.

    Knap!

  19. de eerste vin ik de beste

    (noch niet, moet zijn noG niet)

Geef een reactie

 
