Weekend quickies

Hi folks,

Zwaar onweer en hevige regenbuien was voorspeld, maar de weergoden waren de tortelduifjes en huwlustigen -en daarmee ook de huwelijksfotografen onder ons- goed gezind.

Zaterdag voerde de wind me naar Antwerpen én -hometown- Turnhout alwaar ik de ganse dag in het gezelschap mocht doorbrengen van Veronika & Marcel en hun gevolg dat van heinde en verre over de grenzen hier was neergestreken. Om de klus tot een goed einde te brengen kreeg ik het gezelschap van de uiterst charmante Marian die een prima assistente bleek. Ik moet nog aan de bewerkingen beginnen, maar ik wou alvast even toetsen of deze eigenzinnige bewerking in de smaak valt van mijn kritisch publiek alhier:

sized_1G3R0101a1

En nog een paar shots via de gewone workflow:

sized_1G3R0105a2BW

sized_1G3R0125a1BW2

sized_1G3R0301aBW

Af en toe pikken we het hele feest mee door en ik heb me daarbij tot nu toe -hout vasthouden- altijd goed geamuseerd. Ook deze keer was het niet anders en daar droegen deze 3 zéker aan bij 😉

sized_1G3R1385a1

Instellingen hier waren Iso800, f2,5 en 1/25 met de 50mm lens. Flash on-camera, gebounced.

Ook zondag was het ‘werkendag’, maar iets meer easy-going; een engagement-shoot met Sofie en Gert stond op het namiddagmenu en dan kan je met meer tijd vanalles uitproberen waar je bij een trouw weer wat mínder tijd voor hebt. Ook kan je als koppel/fotograaf al aan elkaar gewoon worden, waardoor het er op dé dag zelve ook relaxter aan toe gaat! De ‘onwennigheid’ -indien er die al was- smolt reeds na 2 minuten als sneeuw voor de aanwezige zon, en al gauw ontpopten ze zich tot volleerde modellen. You guys ROCK! Ik kijk alvast uit naar jullie trouw.

Ook hier alvast een paar previews:

sized_1G3R1722b2

Wat de volgende betreft heb ik een dubbel gevoel: ik vind ‘m echt wel Ok, maar ik kan er niet lang naar blijven kijken omwille van de relatieve afstand tussen hun 2 gezichten tov de fotogrootte, het is een pingpongspel dat geen rust in de foto brengt. Kweedusniegoe 😉

sized_1G3R1553e1_BW5

En ook die dag had ik weer een perfecte assistente die het weliswaar niet onder de mat had met de Sunbounce/wind combinatie  😉

Al de foto’s dit weekend zijn genomen met de Canon 1DsMkIII. Normaal wou ik een testreeks doen met de 5DMkII, maar iemand was me voor bij Konijn. Gelukkig kreeg ik -da’s pas service!- dit toestel dus mee. Om een lang verhaal kort te maken: prima ding, daar niet van, maar ik ben dus de auto-ISO van de 50D zó gewoon ondertussen dat ik het toch mis op dit weliswaar professioneel apparaat. Maar dat is nog ok, de No-Go voor mij is het dynamisch bereik -dat je vooral bij huwelijksfotografie vandoen hebt- en hier dus ontoerijkend is ivm die 5DMkII. Let wel, dit is geen labo-test, maar juist een gevoel dat ik had en de toch wel wat uitgebrande plekken die ik meestal kan vermijden. Ofwel ken ik het toestel nog niet goed en had ik meer moeten onderbelichten, want zo te zien is er toch wel wat ruimte in de donkere gedeelten (iets wat bij de 50D niét het geval is).

Zo luitjes, tot de volgende!

Ciao

JayJay

~ door Jef Janssens op juni 29, 2009.

14 Reacties to “Weekend quickies”

  1. Wel Jef, ik vind die eerste foto wel iets hebben…het smaakt naar meer 🙂

    Die laatste foto zou voor mij een “no go” zijn, maar dat is persoonlijke smaak 🙂

  2. eerste top, inc toning. me like toning 😉 prachtig kleed ook!
    al wat volgt is top!

    de laatste is idd ok maar zijn hoofd had ook kunnen rusten naar haar toe. zij staat er wel heel mooi op natuurlijk (lijkt trouwens op jodie foster)

  3. Straf werk Jef! Je gaat echt met sprongen vooruit.

    Wat het dynamisch bereik van de 1Ds betreft, ik betwijfel het dat dit gevoelig minder is dan dit van de 5D mkII. Wat wel zo is dat de door de camera voorgestelde belichting volgens mij grondig kan verschillen tussen verschillende reeksen van camera’s. Als ik dezelfde foto maak met een 1Ds, een 1D, een 5D en een 450D krijg ik 3 lichtjes verschillende belichtingen.

  4. Mooie reeks.
    Toning kan ik ook smaken.
    (Laatste komt onrustig over. Ogen gaan naar hem door diagonale houding van haar, en dan weer terug omdat ze recht in de lens kijkt.)

  5. Mooie reeks met krachtig zwartwit! Niks mis met die 1D hoor…

  6. De twee bovenste trouwfoto’s zijn mijn favorieten. Maar zeer knappe fotografie.

  7. Schoon reeksje Jef, goe bezig. Spijtig dat ik niet mee kon 😉

  8. Hey Jefke! Ik zag dat je blog helemaal niet in mijn reader stond maar nu staat ‘ie permanent in!
    Complimenten voor deze blogpost, hier moeten er meer van volgen. De toning vind ik geslaag (nr1), lekker koel. De zwart wit knaller er ook uit. Kortom, nice job!!!

  9. Blijft een superbeeld die eerste maar ook de volgende foto’s zijn super geslaagd.
    Erg vooruitstrevend, je maakt me nieuwsgierig naar je volgende posts!

  10. Wel, ik moet zeggen (naast: schone foto’s!) dat ik dank zij mijn kooplustige wederhelft geregeld aan een ander toestel mag wennen(het zijne- het mijne- het oude zijne- ..) en dat ik inderdaad telkens op een andere manier moet leren in spelen met de belichtinscompensatie. De mijne (5D) moet kan ik gewoon zo laten zijn oude (5D)moet ik een half stopje onderbelichten.

  11. Die eerste foto is gewoon af !

  12. Het is puur genieten, Jef !! Heel knap.

  13. Mooie foto’s!:D
    x

  14. De toning spreekt me wel aan, al moet je wel opletten dat je het niet ‘misbruikt’. De z/w omzetting is ook erg goed gedaan, mooie zachte tinten en heerlijk contrast.

    De eerste foto van de engagement shoot vind ik wel sterk. Aangename rustgevende pose, sterke kleuren en warme blik van haar!

Geef een reactie

 
