Turbo Power

De blogstatistieken hier vertonen de laatste tijd een trend zoals de carriere van Tom Boonen: steil naar beneden.

Dat komt natuurlijk omdat ik jullie lezers ook schandelijk verwaarloosd heb, maar ik had zo mijn bezigheden. We hebben ons namelijk 10 weken opgehouden in de buurt van Tihange alwaar we met een ploeg Siemens-collega’s een revisie van de stoomturbines tot een goed einde moesten brengen. We hebben er ons prima geamuseerd, keihard gewerkt maar ook momenten gehad dat we de wanhoop nabij waren, zó hard heeft Murphy ons met regelmaat van de klok in de ballen getrapt. Gelukkig konden we hem tijdig terug stevig in het kruis stampen en draait de centrale op een dikke 1100MWatt, 60MWatt méér dan voordien.

Voor diegenen die twijfelen, Tihange is een van onze 2 sites met kerncentrales in België; we hebben 4 reactoren in Doel en nog eens 3 in Tihange. Siemens kreeg een order om in éénzelfde jaar voor zowel Tihange 3 als Doel 4 nieuwe laagdrukturbines te leveren, telkens 2 stuks. Die turbines wegen ongeveer 700 Ton per stuk en het was dus naast een technisch huzarenstuk ook nog een logistiek puzzelwerk om alles ter plaatse te krijgen.

Maar genoeg blabla, een fotoblog heeft foto’s nodig. Ik heb er véél meer, maar jullie krijgen er vast en zeker nog op tijd en stond. Nu post ik er alvast een aantal vooraleer jullie denken dat er hier niks meer gebeurt 😉

Dit is de rotor, het draaiend onderdeel van een turbine, 290 ton droog aan de haak:
sized__MG_0987a1

 

Hier wordt de rotor in het onderste deel van de turbine geplaatst:
sized__MG_1002a1

 

Enkele collega’s aan het ‘werk’. Hier zie je de olie-lagers waarop de as kan draaien.
sized__MG_0997a1

 

Enkele aanzichten van de rotorschoepen:
sized__MG_1011a1

sized__MG_1000a1

sized__MG_1025a1

Et voilà, nu weten jullie tenminste dat ik niet op m’n luie krent heb gelegen 😉

Ciao

JayJay

~ door Jef Janssens op mei 17, 2009.

14 Reacties to “Turbo Power”

  1. Wow, indrukwekkend ! zowel de turbine als de foto’s.
    En ik altijd denken dat ze overdreven met die cijfers in de cursus thermodynamica… als ik dit nu zo zie leken zij mij nog eerder bescheiden.

  2. Meteen uw statistieken terug de hoogte in 😉
    Ik ken niets van techniek, maar het ziet er bijzonder spectaculair uit

  3. Indrukwekkend en een paar unieke foto’s !

  4. Ik heb hier eerder van de week zonder elektriciteit gezeten, nu weet ik hoe dat komt! Jef heeft ergens aan een verkeerd knopje gedraaid 😉

    Zo te zien heb je wel een boeiende (hoofd)job? Dat kan ik alvast niet zeggen :-p

  5. Impressionant! Ik heb mijn IT job altijd interessant gevonden. Maar je kan het verplaatsen van bits en bytes lang niet zo mooi in beeld brengen als het plaatsen van een turbine 😉 Maar dat heb jij wel mooi in beeld gebracht. En die warme tinten… Geweldig!!!

  6. Indrukwekkende foto’s!! Fantastisch om zo iets te kunnen fotograferen. De collega’s zullen wellicht ook wel blij zijn dat ze een fotograaf in hun midden hebben.

  7. Jef “MegaWatt” Janssens : “eat this Reddy KiloWatt !!!”

    knap reportage werk en super kleurenpallet.

  8. Echt waar een knappe reeks van een technisch hoogstandje.
    Wel je wijdste breedhoek bovengehaald, zie ik. Met hoeveel mm?
    Heb ooit de kans gehad om daar te mogen werken, maar heb geweigerd. Nadien veel spijt van gehad.
    Moet toegeven, zo’n vis vang je niet elke dag.

  9. En ik die dacht dat ze bij Siemens enkel GSMs konden makan 😀
    Knappe foto’s!

  10. Jef, misschien ligt je sterkte wel in dit soort foto´s…Niet dat de anderen niet goed of onvoldoende zijn, maar je hebt de toegang en blijkbaar het goeie materiaal…Het overpeinzen waard…architectuur, bedrijfsfotografie…

  11. @ Kris: de 15mm 2.8 Fisheye van Canon
    @ Joeri: misschien wel, maar de goesting gaat meer uit naar mensen 😉

  12. 🙂 eerlijk gezegd…Had geen ander antwoord verwacht…

  13. Wow, zo indrukwekkend om dit the zien! Zeker als een gelijkaardige kerncentrale bezocht hebt (die in Doel).

  14. Echt héél vet Jef.. Indrukwekkend is dan ook slechts een klein woord in vergelijking met wat je hier laat zien. Uiteraard is de inhoud van deze foto’s ‘impressive’ maar om het ook zo op foto te kunnen weergeven is een ander paar mouwen.
    Je hebt de ruimte en het gewicht, het kolos goed in beeld gebracht! Ik denk dat de reacties op zich boekdelen spreken. Meer van dit!

Geef een reactie

 
