To capture or not to capture.

That’s the question of course!
Afgelopen zondag effe de beslommeringen van de drukke werkweek achter mij gelaten en -voor een zondag verdomd- vroeg richting Steenokkerzeel vertrokken. Haast tussen de landingsstrips in bevindt daar zich immers het ‘Lime Headquarter’. Zo’n wereldwijd gekend kenniscentrum dient uiteraard vlakbij een luchthaven met allure te liggen, niewaar? Bert bouwt er gestaag aan een studio die vast en zeker de moeite zal zijn wanneer ’t af is. Op de agenda stond ‘Capturing Romance‘, oftwel Weddingphotographers, the gathering 😉

© Bert Stephani

Limehead van dienst was de alom gekende MWP PVI (Master of Wedding Photography, mr Pieter Van Impe). Ik hoef ‘m niet écht voor te stellen aan jullie die zich in dit artikel interesseren. Check his blog and drool.

Natuurlijk is een nabeschouwend artikeltje schrijven over een workshop van iemand die je kent en wel eens tegen het lijf loopt hier en daar, een beetje ambigue. Voor je ’t weet verdenkt men er je van ongegeneerd de loftrompet te steken en leest men een positief verslag in het licht van ongebreideld gevlei. Van de andere kant kan een minder goede evaluatie die zowiezo subjectief geladen is ervoor zorgen dat sommige toekomstige workshopdeelnemers zouden afhaken. Dat laatste is echter totaal overbodig en van het eerste trek ik mij geen bal aan.

’t Was dus dik in orde 😉

‘Capturing Romance’ was erop gericht om nét dat ietsje extra in verlovings- en huwelijksfoto’s naar voor te brengen dat je kan onderscheiden van de ‘statiefototrekkers’. Maar eigenlijk was de workshop al voor 50% geslaagd omwille van het deelnemersveld. Een blij weerzien met een aantal oude getrouwen, toffe nieuwe gezichten en gekende bloggers: Patrick  (immer op post), Tom (finally we ‘ve met) en de ravissante dames Sofie en Christel. Je kon er naar hartelust tussendoor ouwehoeren met elkaar over de gezamelijke interesses en het deed eens deugd te horen hoe iedereen met dezelfde ‘angsten’ en tricky questions rondloopt en ermee omgaat.
De workshop zelf kon je grofweg onderverdelen in 3 stukken; we begonnen met elkaars trouwfoto’s op de korrel te nemen – ’t is te zeggen, Pieter leerde ons hoé die best te evalueren, waarna hij ons aanmoedigde dat zelf verder te doen- en in het tweede deel liet-ie ons pogingen ondernemen om een koppel aan te sturen waarbij hij een stortvloed van hints genereerde. Deel 3 betrof vervolgens een buitenshoot waarbij we meer zelf onze settings en poses moesten verzinnen, maar ook hier bleef Pieter alert op eventuele fouten die we maakten.

Pieter holding on to his invisible Sunbounce:
sized__MG_9744a

Christel @ work:
sized__MG_9747a

Sofie gettin’ down & dirty 😉
sized__MG_9799a

Yours truly scaring away the couple…

© Patrick op’t Roodt

…but finally did catch some of that romance:
sized__MG_9780a

sized__MG_9787a

Je zou kunnen opperen dat Pieter al ’t een en ’t ander heeft laten zien op de Capturing Romance video’s op de Lime site en het waarom van deze workshop in vraag stellen. Maar zoals men zegt dat “A picture is more worth than a 1000 words.”, zo is ook deze workshop veel meer dan wat Pieter in de video’s kan diets maken. Er blijft namelijk meer ‘hangen’ en je hebt directe feedback op je eigen fouten. De enkele puntjes ter verbetering die ik kon opmaken -en wie ben ik- richtten zich dan ook uitsluitend naar de vorm en niet naar de inhoud. Misschien is ook 15 deelnemers iets van het goede teveel en zou ik zelf meer willen betalen om met minder te zijn. Misschien. Maar deze workshop was alleszins een schot in de roos.

Anyway, Pieter: Chapeau!!!

Ciao

Jef

~ door Jef Janssens op maart 12, 2009.

8 Reacties to “To capture or not to capture.”

  1. Jef, bedankt voor deze toelichting. Ik heb nog getwijfeld om me in te schrijven en ga dat waarschijnlijk wel doen bij een volgende workshop van Pieter.

    Een kleinere groep betekent automatisch dat de prijs omhoog gaat, dat is althans zo met fotografie workshops in het buitenland. Maar dat betekent ook dat er meer quality time per deelnemer is.

  2. Een mooi overzicht van wat ik heb gemist. Wellicht hou ik me ook aanbevolen voor een volgende workshop.
    Tx for sharing!
    grz,

  3. Het was echt een leerrijke ervaring! En ik was blij u eindelijk te ontmoeten!! 😀
    En jah, voor goeie foto’s moet je soms in het vuil kruipen 😉

  4. since all of you are leaving dutch comments on my blog I’m going to start my own little boycott now: Jef, it was nice to have met you in person, luckily it was less scary than that picture shows 😉

  5. Godsamme Jef, je lijkt wel een hyperkinetische voetbaltrainer die zijn spelers aanmaant om korter op de man te spelen 🙂 Ik ben heel sceptisch tegenwoordig tegenover de zondvloed aan workshops, maar met Pieter geloof ik dat je wel kwaliteit krijgt…Volgende keer probeer ik er bij te zijn, ondanks mijn drukke agenda.

  6. […] Romance workshop is achter de rug, de reacties van de deelnemers waren ronduit positief (getuige bv deze blogpost van Jef, bedankt Jef ! ). Het was een fantastisch leuke ervaring om mijn kennis te delen met al […]

  7. Ziet er wel een toffe ( en professioneel ) workshop uit. Hopelijk kan eens een workshop meemaken als ik terug in Belgie ben ( op vakantie 🙂 )

  8. Het was precies leuk !
    groetjes
    xxx

Geef een reactie

 
