Discovering Alaska: the movie

Hi Folks,

Eindelijk eens werk gemaakt om de slideshow over Alaska die al een jaar in de schuif ligt op ‘ t net te zwieren.
Een hachelijke onderneming zo blijkt. De show is gemaakt bij een vriend die over Photodex Proshow Producer beschikte. Ontzettend gebruiksvriendelijk programma met tal van mogelijkheden maar met het nodige kostenplaatje. Je hebt ook nog het populaire Proshow Gold, maar met minder toeters en bellen.

Een slideshow maken is 1 ding, ‘m op ’t net krijgen iets anders. Mijn eerste gedacht was ‘m als HD 1080p video te transformeren en up te loaden naar Vimeo; lekker goede kwaliteit. Dacht ik. Die file besloeg zomaar eventje 780MByte, en dat voor een showtje van 5 minuten en 100 foto’s. Dan maar het iets minder kwalitatieve mp4 file gebruikt, om zo te eindigen met nog steeds 70MByte.

Fijn, een leuk Vimeo-tje dus!

NOT!!

De kwaliteit van de mp4 -die al serieus te wensen overliet- werd op Vimeo nog eens wat verbasterd. Blijkbaar hebben ze een iets meer kwalitatieve omzetting gereserveerd voor de betalende klanten. Kan ik inkomen, maar ik ga geen 60 Euro riskeren voor een ‘mogelijke’ verbetering. Ik zou het eerst eens willen zien of die omzetting wel degelijk beter is. Soit, hij staat er nu, je kan het zelf beoordelen.
Proshow kent ook nog een rechtsreekse upload in HD naar Youtube, maar daar kwam ik van een koude kermis thuis: nóg slechter resultaat en uiteindelijk is-ie er door Youtube afgezwierd wegens de schending van de muziekrechten.

Dan maar naar de eigen middelen gegrepen en wat plaats gemaakt op de website. Proshow zélf heeft namelijk ook een presenter-plugin die het béste resultaat geeft om te bekijken, maar dan moet je wel die plug-in laten installeren door je systeem (gaat automatisch, anders vind je ‘m hier). Probleem is dat de meeste mensen nogal huiverachtig staan tov plug-ins, maar ik kan je verzekeren dat deze onschadelijk is 😉

Ik heb nu dus 3 varianten veil, wel is het aan te raden genoeg buffertijd te laten:

A. Best quality dmv de Photodex plug-in:

Click to play

Click on photo to play the slideshow

B. Medium quality met de Quicktime player (klik op de foto):

Click to play

Click on photo to play the slideshow

En last but not least de Vimeo versie die nog redelijk stand houdt:

http://player.vimeo.com/video/15878926

Alaska roadtrip from Jef Janssens on Vimeo.

Hoewel alles hier getest is, zullen er waarschijnlijk her en der wel problemen opduiken (zoals browserinstellinge, afmetingen, geluid dat ‘kraakt’ etc…). Indien dat het geval is, meld het me!!

Wat ik niet begrijp is dat Proshow zoveel moeite heeft met een file te genereren zoals mpeg, avi, mov etc.. mét behoud van kwaliteit. Hilarisch was bvb de avi-file van dit korte filmpje: 2,7 GByte. Jawadde! De file voor de plug-in daarentegen is dan maar weer 27MByte.

Het beste programma voor slideshows op ’t web zou naar’t schijnt Showit zijn. Pieter gebruikt het en dat geeft toch steeds weer mooie resultaten 😉

Allez, enjoy the movie!

Ciao

JayJay

~ door Jef Janssens op februari 18, 2009.

11 Reacties to “Discovering Alaska: the movie”

  1. Los van al het technische blijven het verdikke toch echt enorm knappe foto’s! Super…

  2. Blijft prachtig broertje,

    van wie was dat 2° liedje????

  3. Ben het met Thomas eens… de schoonheid van de foto’s is stukken belangrijker dan alle technische hoogstandjes die nodig zijn om zo’n filmpje te maken. Heerlijk genieten maar met een beetje jaloezie in mijn hart 😉

  4. Suuuuuuuuuuuuuuuuuper mooie foto’s Paps!!
    X

  5. Het ziet er allemaal verbijsterend knap uit, om van weg te dromen.

  6. amai wat een mooie film , ik heb direct goesting om naar daar te reizen , wie weet ? want mijn ouders doen dat ook altijd , een Mobilhome huren en vertrekken 🙂
    xxx

  7. Merci om zo een aantal mogelijkheden voor ons op een rijtje te zetten 🙂

    Heb het toch nog eens uitgekeken, ook al had ik het al gezien. Of dat dacht ik toch, want dit is precies de extended version? Knap!

  8. kheb het eens aan mama getonnd je filmpje en ze vond het super mooi , wie weet gaan we binennkort naar daar op reis 🙂
    xxx

  9. Prachtige beelden die zin geven om meteen naar daar te vertrekken!

  10. Prachtige landschappen en erg mooi vastgelegd op foto.

  11. Wat een geweldig mooie foto’s. ik zag bij rtl travel vorige week over Alaska. Wat moet het daar mooi zijn! Geweldige mooie foto’s, zou u wat mee moeten doen!

    Mvg, Els

Geef een reactie

 
