The revenge of Captain Flash part 1.

“Onervarenheid is de grootste oorzaak van naïviteit.”

Dat mocht ik een paar weken terug aan de lijve ondervinden.

Het zat zo; ik was viavia gevraagd om foto’s te nemen op de opening van de nieuwe Free Recordshop in de gebouwen van Metropolis Antwerpen. Een kleine receptie voor de incrowd en wat genodigden dat opgeluisterd werd door de aanwezigheid van Milk Inc. Daarenboven kwam Hans Breukhoven -Mr Free Record himself- het lintje doorknippen in gezelschap van zijn bevallige vrouw Connie.

Beetje zenuwachtig dus, reeds ik al vroeg richting Metropolis, en ook al had ik het op ’t eerste zicht niet vandoen, toch laadde ik de hele strobist-statieven-plu’s mikmak ook maar in de wagen. You ‘ll never know 😉

Al goed dat ik wat vroeger vertrokken was, want een monsterfile op de E34 (bestaat er een andere) maakte dat ik slechts een 15-tal minuutjes op voorhand daar was. Mijn contactpersoon van het evenementenbureau dat de receptie verzorgde vroeg me echter om voor het gebeuren toch nog gauw even een portret te maken van Mr Breukhoven voor de Free-Record-Shop stand. Ik heb nog nooit zo snel een statief-plu-speedlight-trigger-combinatie in elkaar gebokst als toen. En dat gaf dit resultaat:

sized__MG_1928b_filtered

SB800 door shoot-through plu op 1/8, Canon 50D, F4 1/125sec  f40mm ISO200

Ik was net op tijd klaar vóór dat de diverse sprekers hun speech begonnen af te steken. Omdat zulks gebeurde eveneens voor die stand, stond mijn plu daar zéér handig en had ik mooi licht op alle sprekers.

Yeah right!

Dat was dus buiten mijn naïviteit gerekend. ‘All along’ dacht ik de enigste fotograaf te zijn -ik was toch daar op uitnodiging van het evenementenbureau!?- en had totaal geen oog voor andere mensen met camera’s: de fotografen van zowat alle bekende kranten én streekkranten. Van zodra ik aanlegde voor de eerste spreker brak de flash-hel los. En mijn SB 800

die stond op SU4 (remote):

sized__MG_2675a

Die eerste spreker moest toch wel even knipperen bij al dat flash-geweld. Telkens er een fotograaf (die allemaal achter mij stonden) een foto nam met flash (moest wel ’t was er aardedonker) ging mijn SB800 uiteraard mee af, ook al hing er een trigger op de PC-ingang. Dat maakte natuurlijk dat ik geen enkele goede foto kon nemen, elke maal weer ging die flash af op momenten dat ik scherpstelde en binnen de korste keren ging de recycle-time ook met rasse schreden ‘down the drain’. Gelukkig deed er zich ook een 2e verschijnsel voor; de foto’s van de collega’s trokken blijkbaar door de ‘dubbele’ flashwerking óók op niet veel, want weldra zat iedereen vol ongeloof naar zijn schermpje te turen en brak zich het hoofd over het waarom van de niet-gelukte foto.

Vanaf dan ging het als volgt: spreker -> iedereen flashen -> ‘brainstorm’ -> ik rustig foto’s nemen -> dan weer de rest 😉

Toen ik dit verhaal vertelde op de fotoclub wisten de meeste dat de foto’s van de collega’s overbelicht waren door die dubbele flash.

Maar is dat ook zo? Ik heb thuis de situatie nagebootst en kwam tot een zéér rare vaststelling. 

 

Deze eerste foto is gewoon op Aperture-voorkeuze genomen met de 580ExII in ETTL óp het toestel gebounced tegen het plafond:

sized__MG_2668a

 

De 2e is onder dezelfde omstandigheden getrokken met dát verschil dat ook nu een SB800 in SU4-mode mééflasht:

sized__MG_2671a

 

Je zou dus een overbelichte foto verwachten, en geen onderbelichte zoals nu. Ik ga in deel 2 trachten er een verklaring voor te vinden want het zal wel te maken hebben met de ETTL van de 580ExII en de manuele instelling van de SB800 op 1/1. Ik heb zelfs al een vermoedelijke verklaring, maar die hou ik -gemakshalve- voor deel 2, weet ik weer wat schrijven 😉

Tot zover de techniek, hier nog een paar snaps van het gebeuren:

Hans Breukhoven, trotse eigenaar van de …ste Shop 😉  Yes Hans, it’s…

sized__MG_2032a_filtered

De allereerste DVD ging over de toonbank, verkocht aan Ignace Crombé de big boss van Metropolis Antwerpen:

sized__MG_2022a_filtered

De ‘inboedel’ werd goed bevonden:

sized__MG_2084b

Ook Regi en Linda zagen dat het goed was:

sized__MG_2007a_filtered

En mevrouw Breukhoven dronk een glas op de goede ontvangst:

sized__MG_2586b

Voor de late dertigers en vroege veertigers onder ons moet Connie Breukhoven toch een belletje doen rinkelen als ik je zeg dat haar artiestennaam vroeger Vanessa was. Upside down boys!
 

Vodpod videos no longer available.

Ciao

JayJay

~ door Jef Janssens op januari 8, 2009.

14 Reacties to “The revenge of Captain Flash part 1.”

  1. Vreemd verschijnsel, leuke foto van Mr. Breukhoven, alleen jammer dat z’n witte hemd witter dan wit is, zeker met dash gewassen.

  2. Inderdaad raar verschijnsel, maar goed als jij uiteindelijk goeie foto’s hebt gemaakt 😉 – Het lijkt me toch raar – die SB-800 naar waar stond die gericht ? Want op 1/1 los op uw onderwerp zou ik toch verwachten dat je al een serieuze belichting hebt, los van het feit dat je Canon flits zich aanpast ?

  3. Een canon op ettl, stuurt die geen preflashes, die dan ook de SB800 gaan triggeren en waardoor deze lichtoutput opgenomen wordt in de interne berekeningen?

  4. hahaha jef leuk artikel hahah en die vanessa damn die ziet er uit haha grtzzz uit kapellen en geef ons inge een dikke bees

  5. ik volg patrick … de output van de SB wordt mee opgenomen in de berekening van de canon flash die daarop haar vermogen instelt. tijdens het openen van de sluiter geeft de canon flash de output die ze berekent heeft. omdat de SB dan aan het recyclen is gaat die niet mee af en krijg je dus een onderbelichte foto.

    just my 2 cent (en ik kan er dik neffest zitten ook 😉 )

  6. moeha, kheb binnenkort ook zo event met een via via in de kinepolis te doen. kwas zeker van plan een plu mee te nemen voor de headshots van de speakers. jouw foto straalt power uit, en dat willen die mannen tenslotte

    terwijl ze aan het werk zijn zal afhangen van het aanwezige licht. maar ik denk niet dat ik daar wil flitsen.
    verder geraak ik voor de rest nooit ver met ETTL … ik kan daar niet mee werken om een of andere reden 😉 beetje chimpen dus

  7. het filmpje is trouwens hilarisch 😉

  8. Jef, bedankt om deze ervaringen te willen delen! Heb je voor de foto’s in de winkel flash-on-camera gebruikt? Ik neem aan van wel. Welke waren daar de instellingen?

    Even opmerken dat de foto’s op Flickr er beter uitzien dan hier in het artikel, ze zijn scherper, komt waarschijnlijk door het verkleinen van het formaat op je blog?

  9. Amai een hele roman en dan nog zo in 2delen , spannend 🙂 😉 Ik begrijp niets van al dat technische gedoe maar ik vind de foto’s wel super geslaagd !!
    xxx

  10. Tof portret zeker omdat alles zo snel moest gaan.
    Maar een 580 ex II stuurt (indien ingesteld) een aantal preflashes die de SB 800 doen afgaan en als hij net dan recycled dan heb je een onderbelichte foto. Dat lijkt de juiste verklaring volgens mij.

  11. Mooie reeks en een spannend verhaal.
    Lijkt wel een flashthriller.
    Ik ben ook eens benieuwd naar de instellingen van je flits tijdens de opnamens in de zaak zelf. Lijkt me ook on-camera (waaar overigens niets verkeerd mee is hé.).

  12. Mijn eerste initiële bedenking was ook deze van Patrick. De Canon triggert zonder twijfel de Nikon in Su4 mode, maar er zal ‘ook’ een sync-verschil zitten denk ik, waardoor er dus ‘ondergecompenseerd’ (bestaat dit woord) wordt door de andere flash en je met een onderbelicht onderwerp zit. Bedenking van een ‘niet techneut’. In ieder geval heb wel gelachen…kon me perfect voorstellen dat de pro´s onder de fotografen prompt overschakelen naar een ander merk. De Nikonians naar Canon en andersom…

  13. Is inderdaad een spannend verhaal. De Mr Breukhoven en Regi-Linda foto’s knallen er echt uit !!

  14. ‘k Heb hier zitten schaterlachen met je verhaal – eigenlijk is dat best grappig wat er gebeurd is. De moraal van het verhaal: bij een groot evenement waar er veel fotografern zijn, stel daar gewoon een flitser op in SU4 mode (slave), en eentje die je aanstuurt met een pocket wizard. Alle fotografen gaan zich de haren van hun hoofd rukken over hoe het komt dat de belichtng op geen “kl**ten” trekt en jij kan dan rustig alle nodige foto’s maken met je flits die door een PW aangestuurd wordt. Slim!

Geef een reactie

 
