Final Report

2008

Een fijn jaar, waar ik met veel plezier aan zal terugdenken. Binnen exact 366 dagen hoop ik hier nét hetzelfde van 2009 te kunnen zeggen. Helaas dan ook weer een jaar ouder 😉

2008 was voor mij het jaar dat startte met revelatie, overging naar confirmatie en eindigde in contemplatie:

2008 stond al snel in het teken van de fotografie. Wat voordien slechts een leuke hobby-on-the-side was, groeide al snel uit tot een ware passie en gaandeweg kleefde er ook het etiket ‘bijberoep’ op. De eerste trouw dit jaar nog vol vrees en stress, de laatste goed voorbereid, op’t gemak afgewerkt en netjes gepresenteerd.

2008 is ook het jaar waarin bloggen niet onbelangrijk was, maar dat voor ons allen toch weer een hap uit de tijd betekende. Een goede blog kan ook een sterk merk zijn. Ake, Mr. Shadow –hij die ons leerde stokjes te gooienSerge, Tom, Bert en Pieter bevestigden zowel hun fotografisch- als schrijftalent en hun blogs worden dan ook door velen onder ons frequenter dan welke site ook bezocht. In hun zog volgden de ‘new kids on the blo(g)/(ck)’ : Christian (toonde ons dat back-to-basics gewéldige resultaten oplevert), Bart, Dirk, Frederik, Kristof, X-ray, Patrick, Joeri, Tom en Thomas met frequente updates omtrent hun exploten in ‘Fotografia’, het beloofde land 😉 Ake, haast eenzaam in dit mannenbastion kreeg al snel het gezelschap van Els, Evi, Katrijn, Sofie en Pascale. Maar opgepast; sommige bezoekscijfers van de ‘groten’ verbleken bij wat sommige ‘kleintjes’ presteren: de vrolijkste tiener in blogland Pauline klokt menige dagen af op meer dan 1000 bezoekers. En dat het bloggen inderdaad het medium van de volgende generatie is bewijzen voorts ook Jelka, Julie en die andere Julie, mijn ‘opvolgster’  😉

2008 kende ook enkele doorbraken: Ake belandde in een boek (en daar weet Jelka meer van), Tom nestelde zich al snel mee aan de top wat betreft kinder/jongerenfotografie en kende met het uitbrengen van ‘Kadee‘ zijn orgelpunt. En de recente alliantie met Karen Devriese zal nog opzien baren. Pieter is ons aller voorbeeld wat betreft huwelijksfotografie en samen met de Gandalf van de flitsfotografie Bert bracht hij ons een nieuw begrip ‘Lime‘, dat binnenkort geheiligd wordt door iedere fotograaf van Alaska tot Zambia. De Brat Pack van Fotografia kwam regelmatig samen voor ‘some crossover explorations‘ wat soms tot ver buiten de landsgrenzen niet onopgemerkt voorbijging! Pauline haar optredens als reporter in JAM werden zeer gesmaakt, ze leverde mooie prestaties bij internationale fotografen en debuteerde in een grote productie ‘De helaasheid der dingen’. Way to go!

2008 werd tevens het jaar waarin we onze fotoclub Apertura als tweede thuis ervaarden. Eerder een tehuis voor psychiatrische patiënten bij vlagen, maar telkens weer een maandagavond met tips & tricks, keiharde beoordelingen, shoot-plannen en voorál véél lol. Al dat gekonkel bracht ons ook een tentoonstelling die we met succes konden afsluiten. Nog eens een dikke merci Kris voor den ‘effort’ en alle ander collega’s voor de fun. Diezelfde Kris organiseerde trouwens mét succes 2 edities van het veelgesmaakte Photovaganza!

2008, een jaar waarin ik hét wildlife-land bij uitstek heb leren kennen: Botswana. I love it!!!

2008, het jaar waarin we meer weten over onze Facebookkennissen, dan over onze off-line vrienden 🙂

2008, het jaar dat nieuwe begrippen gelanceerd werden:  V.C.S.-roadies die waarschijnlijk ook V.A.L.S. spelen af & toe 😉

Tot zover de revelaties en confirmaties.  Verder lezen op eigen risico:

2008 noopte me op het einde -typisch voor dezer dagen- tot enige contemplatie. Het begon allemaal met dit filosofisch stukje van Thomas. Dit werd dan ook nog eens opgepikt door Christian in zijn eindejaarsbetoog. En zelf werd ik ook niet bepaald vrolijk van 1 zin in ons gastenboek van de tentoonstelling:
“Technisch mooie beelden, vele kunnen zo in de boekskes, maar erg statisch en vooral heel weinig emotie, verhaal of boodschap. Foto’s van mooie mensen voor glossy tijdschriften waar je eens vluchtig doorbladert.”

Het ergste is dat de schrijver dezes eigenlijk een sterk punt heeft. Komt het doordat vele onder ons een technische background hebben (al eens gemerkt hoeveel IT’ers en ingenieurs er amateurfotograaf zijn)? Ik betrap er mezelf op idd héél veel met die technische aspecten bezig te zijn. “Ah ja, ik kan me toch niet laten kennen door een onscherpe foto!” Dat soort zaken. Als ik iemand anders zijn foto bekijk, wordt die tot op het bot geanalyseerd en ga ik veelal voorbij aan de essentie.

Dát wordt dus het 1-ige goede voornemen voor 2009: het technisch perfecte wordt terug ondergeschikt aan de essentie. Wát die essentie nu juist is, daar moet ik nog eens een nachtje over slapen 😉

Omdat een blogpost toch niet zonder foto kan, eindigen we maar met wat voor mij dé foto van 2008 is geworden:

Here comes the rain again.

Senna in ” here comes the rain again”.
 

See ya on the other site of new year’s eve!!!

Ciao

JayJay

~ door Jef Janssens op december 31, 2008.

25 Reacties to “Final Report”

  1. Damn Jay Jay T Jay Jay … zo’n vette, knappe, vol waarheid en heersende blogpost!

    Pfft, man man man … die post staat hier ff mooi in mijn favo samenvattingen van 2008!

  2. […] Hier dus! […]

  3. Wow, een super blogpost!! Je hebt 2008 heel mooi samengevat!
    En ik begon te blozen wanneer ik mijn naam zag staan :$

  4. […] dingen die ik nog wou zeggen over 2008, maar uiteindelijk heeft Jef me een pak werk bespaard door deze knaller van een post neer te pennen. Het enige wat ik nog kan toevoegen is dit (mocht je dit nog op tijd lezen in deze […]

  5. Echt een prachtige post om 2008 mee af te sluiten! A tip of my hat to you Sir!

  6. super-post!!!!

    Ik vraag mij eigenlijk ook al jaren af hoe het komt dat er in het fotografie-wereldje zoveel architecten, technische tekenaars en ingenieurs zitten 🙂 Dit valt mij altijd enorm op omdat ik ook in dit groepje zit en zoals je zegt, als ze niks met architectuur te maken hebben zijn ze 9 kansen van de 10 IT’er 🙂 strange….

    en meer vanuit het buik-gevoel fotograferen staat hier ook op mijn lijstje met goede voornemens voor 2009 !!!

    sjieke “foto van het jaar” trouwens!!!

  7. Tof geschreven artikel, ik herken mezelf voor een groot deel hierin en ik ben content met de eervolle vermelding 😉 Khad het zelf niet echt zo bekeken. Hopelijk kunnen we in 2009 met zijn allen eens afspreken! Een goed einde & begin gewenst vanavond 😉

  8. […] en een betere samenvatting van 2008 zal je niet vinden dan […]

  9. Super gezegd allemaal en zo leuk om mijn naam te lezen op je blog , bedankt 🙂 🙂 Ik wens je en jouw familie een SUPER jaar 2009 !!!! En nu ga ik even iets zetten bij Julie 😉
    dada
    xxx

  10. Veel tekst 😀 Maar een Perfecte samenvatting!!
    Je bent alleen één ding vergeten…
    Een onderdeel van Apertura waaraan ik en Elise gewerkt hebben?
    Apertura Jr? 😀 Ja, ik vind dat je het er wel bij mag vermelden!
    Tenslotte is Apertura Jr. tot leven geroepen in 2008, niet?! 😀
    Het was idd een suuuuuuuuuuupertoff jaar en deze avond zal daar waarschijnlijk ook bij horen!

    XxXx die andere Julie 😀

  11. […] alvast wel, mijn papa ook blijkbaar! Hij heeft een Leuke samenvatting gemaakt en dat kan je  HIER  lezen maar voor jullie dat allemaal gaan lezen eerst […]

  12. […] Voor een uitgebreidere, beter doordachte & bij tijd lyrisch overzichtje van 2008 kan ik jullie Jef’s blogpost erg warm aanbevelen […]

  13. Allemaal superlatieven als reactie en die horen hier een voor een thuis. Inderdaad prachtig samengevat, Jef. Je voornemen voor 2009 vind ik super. Loont het inderdaad de moeite om uren in LR of PS aan 1 foto te sleutelen? Een voornemen is de eerste stap. Handhaven is toch iets moeilijker, denk ik. Alvast veel succes in 2009 !!

  14. Ben er zowaar stilletjes van geworden… Nagels op de ‘koppen’ geslagen!!! Mooie samenvattig Jay Jay! Cheers op het aanstormende nieuwe jaar! Bart.

  15. Kan niet beter gezegd en geschreven worden!
    En dat gezegd zijnde van een vrouw die ook in 2008 haar eerste stapppen in de (inderdaad! mannelijke) professionele fotografiewereld heeft gezet. Op mijn blog zal je geen technische uiteenzettingen vinden, dat laat ik over aan de mannen-IT-ers. Wel vind je er veel beelden met een weinig woorden. Mijn manier om mijn fotoverhaal met anderen te delen.

  16. Superleuke post!:D
    Bedankt dat ik erin sta he ^^
    In 2009 shootje (als je tijd hebt?:p)

    Knufs x Beste wensen van ons voor in 2009!

  17. Happy New Year!!
    Xx Julie

  18. Mooie samenvatting. Happy New Year.

  19. Ook een heel gelukkig nieuwjaar met heel veel fotoplezier.
    Mooie en sterke tekst, ik ben blij dat ik er een klein stukje van ben. Moge 2009 een blogvol jaar zijn.

    Happy new year
    Pace

  20. Geweldige samenvatting en weergave van 2008 voor wat betreft fotografie-blogland, ik moest toch ook even blozen dat ik er tussen stond – waarvoor dank. En vanaf nu enkel nog onscherpe foto’s met een hoop gevoel posten 😉

  21. […] onder: Abstract & Stilleven Een knaller van een overzicht voor 2008 in foto-blogland kan je hier terugvinden, en ondertussen zijn we 2009. Jef bedankt voor een knaller van een filosofische en […]

  22. Jef, ik ben net terug van een weekje verlof en ben de achterstand in mijn feedreader aan het wegwerken. Ik heb net jouw artikel met veel interesse gelezen! Ik moet mijn voorgangers bijtreden: een geweldige samenvatting! Ik kijk nu al uit naar jouw verslag over 2009 🙂

  23. Geweldige post, Jef!

  24. Schitterend geschreven en spijkers met koppen. Thx Jef!

  25. Leuke samenvatting van het voorbije jaar! Bedankt voor de vermelding…
    veel buikgevoel toegewenst in 2009!

Geef een reactie

 
