Close encounters of a fishy kind

In 2003 had ik nog geen DSLR en foto’s interesseerden me trouwens weinig. Dat gedoe ook met die filmpjes 😉
Voor de reis die we dat jaar naar Zuid-Afrika hadden gepland wou ik eens een digitale camera uitproberen. De complete nitwit die ik was liet zich professioneel inpakken door een verkoper die me wist te vertellen dat ik voor zo’n reis toch wel minstens een toestel met 3x optische zoom moest hebben, maar niet getreurd, het ding had toch wel een digitale zoom aan boord zeker! “Daar kon ik ‘de beesten’ zeker mee in het vizier krijgen.”

Yeah right.

Het werd dus een Olympus Cammediading met 2 Mpixel. Ik moet er geen doekjes om winden zeker om maar te vertellen dat ik achteraf diep teleurgesteld was in wat ik op het scherm te zien kreeg. Telkens als ik wat wou inzoomen om die olifant of neushoorn wat beter in beeld te krijgen zag je de hoekige pixels al van ver aankomen.

We ‘ve come a long way 😉

Toch is het daar dat ik het fotografievirus heb opgelopen; zoveel boeiende onderwerpen en landschappen om voor eeuwig de vakantie te kunnen herbeleven! En af en toe was er ruimte voor pure magie, “the moment it clicks” als je vol ongeloof naar je schermpje kijkt en vaststelt dat je net iets ‘bangelijk’ hebt vastgelegd. Zo ook met de volgende foto. Let dus niet op zijn IQ, het is een zeer kleine crop uit een 2Mp beeld en het onderwerp bevond zich zo’n 400m ver weg (ik stond op ‘den dijk’ in Walvisbaai). We waren getuige hoe een duiker op het strand zich klaarmaakte om naar een walvis te zwemmen die zich in de baai bevond. Wat hij niet had opgemerkt was dat het een moeder met jong betrof. En toen mama vond dat de duiker wat te dicht naderde besloot ze hem effe uit het water te katapulteren met haar staart. En dat gaf dus dit beeld:

Diver_Whale

Gelukkig kan de mens het nog navertellen en het levert vast en zeker een goed verhaal op om aan z’n kleinkinderen in geuren en kleuren uit de doeken te doen. Spijtig dat ik ‘m deze foto nooit heb kunnen laten zien. De kleinkinderen zouden het dan wél geloven 🙂

Ciao

JayJay

~ door Jef Janssens op december 8, 2008.

7 Reacties to “Close encounters of a fishy kind”

  1. Straffe foto !

  2. inderdaad cool beeld!
    En ik was een jaar geleden nog niet eens geïnteresseerd in en kijk waar ik nu sta… ik leef met mijn DSLR!

  3. leuk verhaal & dito foto.
    het maakt op dat moment niet uit of je een camera van enkele duizend euro in je hand hebt als je niet afdrukt op het juiste moment.

  4. Knappe foto – het moet niet altijd een one zillion megapixel camera zijn hé 😉

  5. Goeie timing! Goed rekening gehouden met de shutterlag! 🙂

    Btw, mijn eerste (een Olympus Camedia C-2040) had maar liefst 2,1 mp… ik win 😉

  6. Ik heb 5 jaar in Zuid-Afrika gewoond. Ook bij mij is daar de liefde voor het fotograferen begonnen. Het licht, de kleuren, de natuur, het wildlife en de mensen, … Als je het daar niet vindt, dan vind je het nergens.

  7. Waaw,je zou nog maanden mogen walvisspotten, zo’n uniek beeld vastleggen gebeurt maar één keer. Je camera is dan van ondergeschikt belang!

Geef een reactie

 
