Fake Model

Fake Models.

Die zijn er inderdaad, in alle soorten en gewichten, maar in deze blog nu effe niet het soort waar iedereen aan denkt bij het lezen van de titel 😉
Vandaag gaat het over een ander soort ‘fake models’; nl een trick-of-the-eye waar ik bij toeval op uitkwam. Ik bleek echter niet het warm water uitgevonden te hebben, velen voor mij deden het al en er bestaan heuse websites omtrent het fenomeen ‘Fake Model’.

Het begon met de bewerking van dit beeld van onze goede vriendin Lieve:

sized_IMG_0852_FM_plain

De workflow hier was; croppen, D&B, Vignettering (gaussian blur incl.) en saturatie:

sized_IMG_0852a1

Of je ziet het, of je ziet het niet, maar mij lijkt het alsof Lieve hier haast een poppetje is in een -vrij gedetailleerde weliswaar-‘modelbouw’-omgeving. Ik kon er niet direct de vinger opleggen wat dit nu juist veroorzaakte maar ik had al zo’n vermoeden; de foto is met een redelijk lage DOF (F5,6) genomen, we stonden op een heuvel en op de achtergrond zie je een andere heuvel die veel verder staat. Daardoor is de onscherpte van die achtergrond nog groter dan wat je zou verwachten. Voorts heb ik door D&B de lichtcontrasten van de voorgrond harder gemaakt dan de achtergrond waardoor het lijkt alsof ze eerder in de foto geplakt wordt. Maar het feit dat de onmiddelijke omgeving waar ze in staat ook mee ‘belicht’ wordt doet dit ‘plakfenomeen’ terug teniet.

Soit, ik heb er voorts niet verder achter gezocht, maar een paar dagen terug had ik weer datzelfde bij het omzetten naar zwart-wit van deze foto:

sized_Botswana_0127a3

sized_Botswana_0127a3_BW

Enkel bij de zwart-wit-versie had ik het gevoel dat het een foto betrof van 2 nep-neushoorns. Ook hier weer een DOF van F5,6, maar wel op 400mm (die van Lieve was op 100mm), dus een nauwere scherptediepte. Maar waarom dat gevoel nu juist alleen bij de zw/w-versie optreedt, geen idee.

Ben dan toch eens wat op ’t internet beginnen rondneuzen en al gauw kwam ik uit op deze site:

http://www.recedinghairline.co.uk/tutorials/fakemodel/

Op deze site vind je een tutorial hoe je zulks moet aanpakken om het helemaal fake te doen lijken. Blijkt dat niet elke foto er voor in aanmerking komt en het beste zijn die waar je een camerastandpunt hebt hoger dan het onderwerp. Kort samengevat is het dus: vogelperspectief, kleine onderwerpen in het COI (Centre Of Intrest), harde contrasten en het doelmatig gebruik van lensblur.

Omdat de door mij getoonde voorbeelden hierboven niet echt via deze methode gemaakt zijn, dan er toch nog maar eentje tegenaan gesmeten volgens de beschreven werkwijze:

sized_DSC_5498a_FM

’t Is niet ‘je dat’, eerder een schamele poging, maar qua voorbeeld kan het wel erdoor denk ik 😉

Op Flickr staan er duizenden voorbeeldjes die stukken beter zijn uitgewerkt, check it out!

That’s all for now folks, ik kruip terug in bed want ik was bezig snipverkouden te zijn.

Ciao

JayJay.

~ door Jef Janssens op november 23, 2008.

6 Reacties to “Fake Model”

  1. Beter bekend als Tilt-Shift miniature fakes. Komt bij sommige zaken beter tot zijn recht, met mensen erbij is het meestal moeilijker.

  2. Ik wou gewoon effe zeggen, dat die plaat met de neushoorns in het zwartwit een knaller is!

  3. Jup, de “fake tilt-shift”, daar heb ik een hele tijd geleden ook eens mee geëxperimenteerd, maar je moet inderdaad eerst en vooral een geschikte foto hebben. Je laatste is er zo een!

  4. Jef,

    Ik zie dit het beste bij de gnoes en minder bij Lieve. Misshien omdat de crop het onderwerp wat te dichtbij brengt? Verder zou ik hier wat meer van je willen zien…

    Joeri

  5. geeft wel een leuk effect ! bedankt voor de link !

  6. Hey Jef,

    Als je ’s graag experimenteerd met een TS-E45mm (=Tilt-Shift lens)…
    Ik heb ‘r zo eentje in men glaswinkel staan; hiermee krijg je dat miniatuur-effect ZONDER Photoshop.

    En prachtig voorbeeld hiervan :

    Dit is gefilmd met de 5DMkII + TS-E45mm lens erop!

Geef een reactie

 
