Shopsticks

Blogestafette!

Het fenomeen doet al een tijdje de ronde, waarschijnlijk nog extra aangemoedigd door het succes van onze atletische meisjes op de olympische spelen. Het houdt in dat iemand -een blogger dus- een opdracht doorgeeft aan een collega-blogger. Aangezien de bloggemeenschap rond fotografie tot nu toe nog een redelijk overzichtelijke netwerk vormt waarin de meeste elkaar wel kennen, duurt het nooit echt lang of de stokjes vliegen ons rond de oren 😉

Het stokje dat m’n richting uitkwam is geïnitieerd door Thomas Bouve en aan mij gegeven door Joeri. Zoiets vertakt razendsnel, ook Chris & Kris hebben het al zitten, nadat eerder al Ake en Pieter aangetikt werden.

Ik moest toch even nadenken wat ik hier zou brengen, maar algauw dacht ik aan de vele uurtjes dat ik zit te muggeziften in Photoshop om zaken te doen die enkel ik een verbetering vind 😉

De meeste bewerkingen in PS zijn bij mij: A. levels, B. curven, C. saturatie, D. D&B, E. Vignettering. Daarna is het meestal nog wat huidretouching en kloonwerk.

Stokje (7)

Deze foto van Daisy & Wesley vond ik niet slecht, maar het is duidelijk dat het beter kan; het plaatje oogt te druk, het koppel spring er niet echt uit, er schieten takken uit hun hoofden, kortom, werk aan de winkel:

Stokje (8)

Dit hield dus een typische workflow in zoals ik ‘m boven beschreef. Hierna volgen een paar voorbeelden waarin ik storende elementen wegwerk. Meestal maalt daar geen kat om buiten mij en hebben dergelijke capriolen een serieus negatief effect op de gemiddelde doorlooptijd van een reeks. Bij Aniella en Koen hieronder stoorde de arm mij achteraf wel wat, terwijl ik de foto tóch mee in de reeks wou steken:

Stokje (2)

Omdat de arm net boven haar hoofd stopte was een amputatie dus pure noodzaak 😉

Stokje (3)

Badkamerspiegels, zo van het soort met 3 kleine deurtjes, daar krijg ik ook wel eens de kriebels van:

Stokje (0)

Maar na wat tweaken in PS vind ik het resultaat meestal bevredigend:

Stokje (1)

En last but not least; ik durf héél af en toe ook wel eens ogen of hoofden amputeren. Je hebt zo van die foto’s die prima zijn maar als je ze gaat mixen kom je soms bij nóg betere zaken uit. De vraag is natuurlijk; waar houdt het op? Mijn criterium is daarbij om zaken te reproduceren die ook daadwerkelijk plaatsvonden, maar waar ik op dat moment niet decisive genoeg was om op het juiste moment te klikken. Maar ik geef toe dat ik dat criterium soms wel eens vergeet 😉

Ik weet dat niet iedereen dit laakbaar zal vinden, geef gerust je commentaar hoor, ik kan tegen een stootje. Als voorbeeld zie je in de derde foto een combinatie van de 2 vorige; de juiste houding in combinatie met de juiste oogopslag:

Stokje (4)
Stokje (5)
Stokje (6)

Rest me nog het stokje door te geven zoals de traditie het vraagt:
Aangezien Julie er al eentje heeft van Chris, geef ik het stokje aan:

Patrick

Frederik

Serge

Good luck guys!

Ciao

~ door Jef Janssens op september 22, 2008.

7 Reacties to “Shopsticks”

  1. De badkamerspiegel wegwerken is precies erg goed gelukt (op een paar kleine details na). Ik had al een stokje van Pieter ontvangen, moet er eens dringend werk van maken.

  2. de eerste is een héél mooie bewerking

    wat die arm amputeren betreft, ga je altijd zo ver bij elke foto ? dan zit je nu toch uren achter de processen en dat kan/mag de bedoeling toch niet zijn ?

    voor glamour toestanden kan ik er me in vinden 😉

  3. Ferme bewerkingen, ik zou er zelf het geduld niet voor hebben…
    Stokje is toegekomen, en is in verwerking 😉

  4. […] 23, 2008, 8:21 pm Ingedeeld onder: Bewerking, Experimentje, Portret Afgelopen zondag heb ik een stokje gekregen van Jef naar aanleiding van de foto die ik heb gepost van Xander. De oorsprong van dit […]

  5. Een stokje naar mij…..dan zal ik er eens aan beginnen. Nog even geduld.

  6. Hey Jef,

    Sta wel even versteld dat je inderdaad heel erg ver gaat met je bewerkingen. Je bent de ‘King of Amputating’ met verbluffende resultaten. Bedankt om te delen!

  7. Je hebt ze flink aangepakt. Ik vind vooral die ene van het ‘kapsel in orde maken’een goede verbetering.

Geef een reactie

 
