80%

80%

Dat is ongeveer de ratio portrait/landscape in bijna al m’n ‘mensenfoto’s’. Ik had niet gedacht dat het zo veel zou zijn, en een rondje doorheen de blogs leert me dat ik er toch aan de hoge kant mee zit.

’t Is niet dat ik het per sé altijd mooier vind of zo, ik denk er gewoon nooit bij na en kom thuis met 80% portraits. Ik vind het daarbij ook nog ontzettend moeilijk -ook al doe ik dit nu toch al een tijdje- om de neiging om redelijk veel headshots te maken te onderdrukken. Headshots zijn zoveel simpeler; je staat dichter bij de mensen/modellen, het aansturen loopt vlotter en ook voor henzelf is het makkelijker omdat ze zich geen zorgen maken over wat ze met al die lichaamsdelen moeten doen 😉

Om zulks te vermijden ben ik al geruime tijd bezig een soort verzameling aan te leggen van bruids- en modellenfoto’s die ‘eruit springen’. Het internet is een schier onuitputtelijke bron en de wereld telt een aantal ‘bangelijke’ fotografen, maar dat moet ik jullie niet zeggen -of course-.

Nu nog wat fondsen vrijmaken om een iPod-touch aan te schaffen (aiai, niet goedkoop). Zo kan je je voorbeeldjes inladen om quasi niet zonder ideën te vallen. Maar natuurlijk is de voorbereiding 100 keer meer waard!

Voorlopig nog een merendeel aan headshots dan maar 😉

sized_D&W (0)

Daisy en Wesley trouwden op 16/08; een schitterend koppel met de minste zenuwen ooit op een trouw. Dat straalde ook op de omgeving af, iedereen was happy, niemand gehaast en gestressed, ook de fotografen niet 😉  Je kon trouwens al een paar van hun foto’s vinden bij partner-in-crime Christian (he ’s back en hoe!).

sized_D&W (1)

sized_D&W (8)

Ze hadden ook 2 té gekke bruidsmeisjes aan hun zij, vlotte tieners (13jr) van het soort waar ik er thuis ook eentje van rondlopen heb.

sized_D&W (2)

sized_D&W (3)

sized_D&W (4)

Het weer zat die dag gelukkig voor 1 keer eens mee. We hebben op dat gebied toch een verschrikkelijke zomer gehad hé. Aangezien ik het laatste weekend van augustus geen trouw had, is dit de enigste die compleet droog is gebleven. Bovendien had de zon nog een bijzonder positieve invloed op Daisy.

sized_D&W (6)

sized_D&W (7)

Effe lekker stoer mag wel:

sized_D&W (9)

Ja, last but not least, héy, een landscapie:

sized_D&W (12)

Misschien is die ratio wel onbewust, portraits tonen nu eenmaal beter in een blog 🙂

Alle foto’s zonder flits deze keer, zelfs geen reflectiescherm (domweg vergeten), allemaal dankzij den Bert zijn afdakskestechniek!!! Merci Bert!

Voila, hoop jullie dus een van de volgende keren eens wat foto’s met meer interessantere invalshoeken te kunnen laten zien.

Ciao!

~ door Jef Janssens op september 15, 2008.

3 Reacties to “80%”

  1. Voor mij steekt de 3de er bovenuit, misschien omdat er wat meer ruimte is tussen persoon/omgeving?

    Ik herken je gevoel heel erg, ik maak graag héél close portretten. Op zich is daar niks mee, maar het mag geen one way truukje worden…

    Je werk is erg goed, en een goede fotograaf is altijd op zoek naar verbetering/verandering… fantastisch goed bezig dus 😉

  2. Wel persoonlijk doe ik ook liever headshots (ik doe weliswaar geen trouwers) maar als ik naar mijn foto’s kijk van het gezin, komt het daar toch ook dikwijls op neer. En portrait heeft toch ook een hoog percentage bij mij. Alleszins, ik vind het knappe foto’s en daar draait het ook om !

  3. amai ik vind het wel super geslaagde foto’s 🙂 en ook die van de 2 zotte tieners trouwens haha 🙂
    dikke x

Geef een reactie

 
