It’s the ****, you stupid!

Die stupid slaat op ondergetekend hoor! De beste manier om iets goed te kunnen is … véél fouten maken. Des te meer fouten je maakt -en het ‘liefst’ nog herhaaldelijk- des te meer ben je er op gefocussed om ze de keer daarop net niét te maken. Spijtig natuurlijk dat zoiets meestal gebeurd ten koste van een ‘good shot’, of zelfs heelder reeksen; zo had ik 2 jaar terug een complete buitenshoot verknald door de ISO-setting niet terug te draaien. No need to tell the shots were a little bit grainy 😉

Daarom hoop ik trouwens dat op de nieuwe 5D (ja jongens, het is Canon geworden, moet de beginpagina nog eens aanpassen) er eindelijk een permanente ISO-setting in de viewfinder staat en een auto-ISO functie zoals bij de D300. Please Canon, and now we ‘re at it, stop mocking around with silly teasers and give us the real thing!! Damned!!!

Nog zo ’n zware fout is er eentje die ik onlangs maakte bij het buitenkomen van de kerk:

ssized__MG_0555orig

“Shit, verkeerd belicht”, denk je dan. Staat de spotmeter nog aan? Nee. Aah, de flits staat te hard…maar ben er niet aangeweest, ’t is toch ETTL verdomme en het is dan nog wel A-priority. Miljaar, waarom marscheert diëen ETTL niet?

Ja, waarom? Anyone?

Effe recapituleren: in de kerk werkte alles prima. Ik verander bij het buitenkomen enkel de ISO van 800 naar 200, en de zaak is overbelicht. De oplossing lees je aan het einde 😉

Gelukkig blijken de 5D RAW-files (daarom altijd RAW gebruiken kids) veel headroom aan de highlight-zijde te hebben en na stevig tweaken in PS kon ik de boel nog redden:

ssized__MG_0555a_1sq

Niet direct een knaller, maar ik vond dat er wat dynamiek in zat en de 2 bruidmeisjes waren zowiezo ‘adorable’.

Oh ja, de oplossing van het raadsel: even verder klikken.

Tja, je kan dan nog theoriëen op je blog neerpennen, als je je er niet zélf aan houdt, dan hebben ze natuurlijk geen nut 😉

Het probleem was dat ik buiten natuurlijk veel te veel licht had tov van binnen. De flitser stond nog op de body en die limiteert de sluitertijd tot de SYNC-tijd, nl 1/200, terwijl de waarde die de lichtmeting ‘graag had gezien’ er een stuk onder lag, 1/800. Maw 2 stops overbelicht én nog eens ingeflitst.

Ik had dus moeten overschakelen naar High-Speed Syncing om alsnog met invulflits te kunnen werken.

It was the SYNC, you stupid!!!

Edit:

Frederik schreef hier dat hij onder de indruk was van de recovery. Voor alle duidelijkheid: échte overbelichting (uitgebrand) had ik nergens hoor, ’t waren dan ook maar 2 stops.

Een screenshotje:

ScreenShotRAW

Een van de redenen waarom ik voor de 5D koos was juist de reseve in de highlights bij een correcte belichting. Ik heb ook met een D300 gewerkt en die heeft een even groot dynamisch bereik (op ’t zicht), maar die z’n reserve zit dan weer in de donkere partijen. Nu, wat is het belangrijkste op een trouw: de bruidegom zijn textiel of de bruid haar kleed 😉

Ciao

JayJay

~ door Jef Janssens op september 7, 2008.

7 Reacties to “It’s the ****, you stupid!”

  1. Jef,

    Toeval wil dat ik n.a.v. een initiatief van Thomas Bouve jou een uitdaging heb gegeven op mijn blog. Je laatste stuk op je blog is eigenlijk al een voorbeeld van deze uitdaging. Lees op http://pinchphotography.wordpress.com/

    Groeten,

    Joeri

  2. Sterk verhaal, ik ben wel stevig onder de indruk van het feit dat je nog zo degelijk kan recoveren. Ik gebruik nu ook wel altijd raw maar dit vind ik straf.

  3. Thanx Joeri!

    @ Frederik: heb er de screenshot bijgedaan. Het lijkt uitgebrand, maar dat is het nergens hoor, ’t waren dan ook maar 2 stops, en dat ligt nog binnen het bereik van RAW.

  4. Herkenbaar. Gelukkig is het direct te zien op het kleine lcd van de camera en snel aanpasbaar. Maar tegen de tijd dat je de intellingen aangepast hebt, is het moment al voorbij.

  5. hehe, been there, done that 🙂 FF vloeken en nadien je zelf gelukkig prijzen dat je in RAW werkt … Mooi gerecovered Jef !

  6. Amai van een geslaagde reddingsoperatie gesproken.
    Handig om te weten dat de D300 reserves heeft in de donkere partijen, dan heb ik misschien toch de juiste keuze gemaakt 🙂
    (voetbal, ’s avonds, slechte verlichting, …)

  7. Ik sluit me aan bij bovenstaande reactie. Handig om weten! Ben via de tag ‘flits’ op je blog terechtgekomen (zelf een newbe in de flits/strobist wereld sinds enkele maanden) en vind het heel informatief, ludiek qua schijfstijl en met prachtige voorbeelden. Mijn complimenten en dank voor het delen van tips, tricks, fotoplezier en -‘leed’.
    MVG

Geef een reactie

 
