Children of the corn.

Heb het al eens gezegd, maar blijf het moeilijk vinden; weten wanneer te stoppen bij het shoppen. Photoshop welteverstaan 😉

Neem nu zoiets banaals als kleuren. Wanneer is de ‘kleurhoeveelheid’, de saturatie voldoende? “Afhankelijk van het effect dat je beoogt.” zou men kunnen zeggen, maar meestal weet ik ook niet echt welk effect het beste is voor de foto. Wat ik nogal eens een keer doe is de slider van het effect of de opacity helemaal op nul zetten en langzaam beginnen te schuiven tot ik het ok vind. Vreemd genoeg, als je andersom werkt, helemaal uitsturen dus en dan laten afnemen, zal je nooit op hetzelfde niveau uitkomen als bij de andere methode. Gek hé.

Anyway volgende foto’s heb ik genomen op een doordeweekse dag ergens in de westhoek. Het zijn een soort van halve snaps, want het ‘modelleke’ was niet op een shootje voorbereid. Het ‘modelleke’ is ons Julie, ‘my teenage daughter (13)’ maar de papa gaat nergens naar toe zonder de nodige gear. De 24mm blijkt nu teveel de contouren te vervormen, maar had niet veel plaats, vandaar. 3 Dezelfde foto’s maar anders van kleur:

sized__MG_8069a_color
sized__MG_8069a_meng
sized__MG_8069a_zw2

Gek hoe ze alledrie toch een andere indruk geven, meer dan ik gedacht had. Naarmate de kleur afneemt lijkt ze ouder te worden!

Desatureren doe ik altijd door een sterke zw/w-omzetting te mengen met de oorspronkelijke kleurversie, niet door simpelweg de kleuren te minderen via een aanpassingslaag. Geeft meestal een beter resultaat

De credits voor de setting gaan uiteraard naar Christian 😉

Strobist info: Canon 30D 24mm F4 1/60 met SB800 via jinbei-trigger op 1/32 door plu.

~ door Jef Janssens op juli 16, 2008.

12 Reacties to “Children of the corn.”

  1. 3 prachtige resultaten. Mn voorkeur gaat toch uit naar de kleuren versie, maar das mijn persoonlijke smaak. Het licht is echt goed uitgewerkt !

  2. Awel, ik vind de kleurenversie ook de mooiste, vooral mooi avondlicht, en dan je modelletje perfect uitgelicht.

  3. knap werk … maarja, met zo’n schitterend model kan dat niet mislopen hé 😉

    Voorkeur voor de tweede omdat die (volgens mij) de “mood” beter weergeeft.

  4. ik vind ook altijd zo moelijk om te keizen ! 1 en 2 vind ik de mooiste !

  5. Idd, ze lijkt ouder te worden naarmate de kleur afneemt. Voorkeur voor de full-color versie, ook omwille van de mooie zonondergangkleuren.

  6. Ik ga voor 1 en 2. De z/w is me net iets te overbelicht in het gezicht. Knappe basisfoto.

  7. oepsie de poepsie :p ik was zodanig bezig met de kleuren te bekijken van je foto’s en de mooiste uit te zoeken dat ik niet eens doorhad dat het ook in een maïs veld was :p:p mama zegt dat ik da mm wel onbewust en toen ik de maïs veld zag dan daardoor naartoe ben gelopen 🙂

  8. hey Julie ja :p:p hihi ik had het pas door als je papa het zei opd en blog dat het zo in was 🙂 de volgende keer doen we het dan samen 🙂 😉 hihi je paps en mn ma en wij 2 als model 😉
    knuffels
    xxxx

  9. OK deal 🙂 😉 doen we !!!!
    xxx

  10. ik ga voor 1! Mooi gedaan..
    ik durf dat al eens in lighroom te doen omdat je dan bij elke versie ook ineens alle info mee opslaat en je ze ook vlot naast elkaar kan bekijken. Alleen word ik dan verleid om nog meer keuzes te maken 😦

  11. De drie versies roepen een andere sfeer op, toch gaat mijn voorkeur in dit geval uit naar de kleurenversie.

  12. Schitterend model! 😉

    1. Origineel en mooi. Vooral knap is het blauw vd ogen! Ook de gloed zo net boven de maïs zit lekker.
    2. De sfeer komt hier sterker naar voor… maar de foto verliest toch aan ‘punch’.
    3. Ben een fan van ‘black and white’, maar ik ga hier toch voor de kleuren-versie!

    Mvg, Bitbanger.

Geef een reactie

 
