More Brownies

Ik browse nog vaak door de foto’s van Alaska. En telkens ben ik me ervan bewust ‘how incredibly lucky’ we waren om toch vrij dicht bij de beren te geraken. Elke reis neem ik me voor met shots van een bepaald dier thuis te komen, en tot hier toe is me dat altijd gelukt. Olifanten in Zuid-Afrika, krokodillen in Costa Rica, en leeuwen in Namibië. Voor Botswana heb ik de lat héél hoog gelegd; zou eens graag een echte ‘kill’ vastleggen. De kans daartoe is uiterst klein, maar ne mens mag eens wat wegdromen hè 🙂

Brown Bears Denali Alaska

Deze moeder en haar zoon kwamen we tegen in het Denali natuurpark in Alaska. Het voordeel van dit park is dat je er vrij in mag rondlopen, wat de kans dat je ze effectief tegenkomt groter maakt. Natuurlijk wordt je langs alle kanten aangemaand om de ‘Beer-etiquette’ te respecteren: eten hermetisch afgesloten in de backpacks, nooit er naar toe lopen en zeker niet naar -ook al zien ze er zo schattig uit- de kleintjes. Als het dan toch dreigt mis te gaan moet je heel hard roepen, met je armen zwaaien en héél zachjes achteruitlopen terwijl je de blik niet afwend. Nooit weglopen, want de beer is toch sneller.

Brown Bears Denali Alaska

De fotografen aan de overkant van de weg waren er toch niet gerust in. Je ziet ze nog hun gerief in veiligheid stellen en ze wilden met z’n allen nét in die ene Jeep kruipen (er zaten er al 4 in) toen de berin besloot linksaf te draaien. Een moeder met cups, ook al zijn ze ondertussen flink uit de kluiten gewassen, het blijft riskant.

Brown Bears Denali Alaska

Al de foto’s zijn getrokken met een Canon 30D, 1/500 F5,6 ISO200 op 400mm met de 100-400 IS lens. Meestal vragen ze me, zeker bij het zien van deze foto hoe dicht ik wel niet stond en dan antwoord ik altijd geheimzinnig: “Zo dicht als de lens het toelaat.” 😉

Voor de volgende reis denk ik eraan de 100-400 in te ruilen voor de sigma 150-500 OS. Heb er alleen nog geen resultaten van gezien, weet dus niet hoe het zit met de resolutie en de kwaliteit van de stabilisatie. Als-ie echter zo goed is als de Bigma 50-500, dan weet ik zeker dat-ie de volgende reisgenoot wordt.

Ciao

JayJay.

~ door Jef Janssens op juli 6, 2008.

6 Reacties to “More Brownies”

  1. Brr, ziet er toch heel gevaarlijk uit.

  2. Het blijven imposante beesten hé. Wij hebben ze gezien in -net iets dichter bij huis- Finland aan de fins-russische grens.

  3. De adrenaline stoomt van die mannen af! Ze kruipen bijna weg achter hun statief.

  4. amai zeg ! tof !

  5. Indrukwekkende dingen , tof !

  6. imposante beelden, ik heb ze ook reeds gezien in Canada, maar was toen nog niet gebeten door de fotomicrobe. Heb dan vorige zomer ook mijn schade ingehaald aan de Fins-Russische grens nabij Karelië.

Geef een reactie

 
