Party all the time!

In-camera lichtmeting, manuele instelling, dragging the shutter, TTL en tweaken.

Dit is in ’t héél kort samengevat wat ik via diverse fora vernomen heb om party-pics te maken zonder dat het onderwerp platgeflitst wordt tegen een inktzwarte achtergrond. En dat lukt idd min of meer:

 

Maw; je meet eerst zonder de flits het aanwezige sfeerlicht met zulke instelling dat je voldoende ervan hebt. Meestal -vooral gelang de situatie- komt dit neer op t=1/35 tot 1/5 sec. Je zet je camera daartoe in de manuele stand en plaatst het hoofdonderwerp in tegenlicht zodat er nauwelijks licht op valt. De flits zal via het TTL-systeem voor het ‘bevriezen’ zorgen tijdens die 1/5 of andere luttele seconden…en klaar is kees. Desgewenst kan je de kracht van de flits bijregelen naargelang je eigen smaak. Bij mij staat die meestal op -1/2 stop om overheersende glimplekken op het gezicht te vermijden.

 

Nu hoor ik je al afkomen “Jamaar, moet ik nu telkens dat licht gaan meten?”

Gelukkig niet nee. Na een paar testshots in het begin van de avond kan je de instelling die uiteindelijk uit de bus komt meestal de hele avond door gebruiken. Op voorwaarde dat je je eraan houdt om je onderwerp in tegenlicht te plaatsen en dat het omgevingslicht niet té fel verandert van intensiteit.

Voorts kan je nog experimenteren met je flash op het eerste dan wel op het tweede gordijn te laten afgaan. Op het 2e geeft het een meer natuurlijke vloeibeweging van het licht dat eventueel op weerkaatsende lichaamsdelen in beweging valt. Ik moet het waarschijnlijk niet écht benadrukken, maar de beste resultaten krijg je met een opzetflitser type SB, Ex en soortgenoten.

Allez hup, jullie weten weeral wat te doen dit weekend: uitgaan én shooten, schitterende combi 😉

 

~ door Jef Janssens op juni 23, 2008.

10 Reacties to “Party all the time!”

  1. Mooie party foto’s ! Wat heb je met je ISO gedaan?
    Ik kijk nooit meer naar de lichtmeter, na alle ervaring heb ik er al een goed gevoel bij welke sluitertijd ik neem. Een opzetflits is idd onmisbaar.

  2. Thanx Sille!

    De ISO zet ik meestal op automatisch tussen 200 en 400, heb ‘m eigenlijke nog nooit hoger gezet.

  3. ik begrijp er niet veel van maar het zijn mooie foto’s 🙂 😉

  4. Bedankt voor de tips, en mooie foto’s trouwens.

  5. Hey Jef,

    Ik was zo geboeid door je ‘simpel’ technisch stukje over het gebruik bij flits. Ik hab altijd natuurlijk licht gebruikt, maar sinds ik ook met huwelijksfotografie bezig ben heb ik ook nood aan wat meer ‘flitskennis’. De laatste keer dat ik een flits gebruikte was tijdens een huwelijk en ben hoegenaamd niet gelukkig met het resultaat. Vermits ik in Mol woon wil ik graag eens met jou afspreken om wat kennis op te doen. Kan je hiervoor een keertje tijd maken? Mail me en we wisselen telefoonnummers uit.

    Alvast bedankt voor de moeite…

    Joeri

  6. leuke & praktische post . nog van dat . Ik ga dit zeker proberen toepassen volgende keer ik dit nodig heb. fotos zijn knap .

  7. Met partypics heb ik geen ervaring, ’t zijn wel leuke beelden geworden. Bedankt voor de uitleg!

  8. Heel interessant! Bedankt!
    🙂

  9. wat voor lens heb je gebruikt? Of heb je tips welke lens het beste te gebruiken voor party fotografie? Ik heb zelf een eos canon 450d met standaard 18-55mm kitlens maar wil natuurlijk graag uitbreiden met meerdere objectieven.

    Alvast bedankt.

  10. Als ik het me nog goed herinner de 17-55mm 2.8 van Nikon, schitterende lens. Voor deze party’s gebruikte ik nl de D300.
    Normaal gebruik ik de 24-105 F4 van Canon en occasioneel de 16mm Fish-eye.

Geef een reactie

 
