Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh!

Trouwreportages.

Een aaneenschakeling van momenten die je niet mag verkloten. En je kan er donder op zeggen dát er van die shots zijn die je naar de verdoemenis helpt. Je kan natuurlijk vragen om iets opnieuw te doen, maar dan is de spontaniteit compleet weg. Zoals het moment waarop de bruidegom zijn geliefde voor het eerst ziet met haar prachtig kleed. Je wil je positioneren, je checkt de achtergrond -nee, lelijke achtergrond, dan maar andere kant nemen, fuck, onmogelijk om te staan, wat nu…- terug naar de andere kant, bruidegom heeft al aangebeld, shooten en…vloeken:

Fucked_up_image

Zo JayJay, niet alleen een shot met een onmogelijke achtergrond, maar nog eens slecht gekadreerd ook!

“Ga maar een ander bezigheid zoeken.” denk je dan op zo’n momenten. Je kan je enkel herpakken en hopen op zo weinig mogelijk van deze missers. En er waren er nog hoor, die dag, daarover later meer, maar gelukkig -en ’t zou er nog aan moeten ontbreken met over de 1200 foto’s per man- zit er veel bruikbaar materiaal tussen.

But all ’s not lost!  Enter Photoshop:

Achteraf ben ik de onderste arduin terug gaan trekken en heb deze in PS in plaats van de oorspronkelijke achtergrond geplaatst. De onderste 10% komt van een andere foto in ongeveer dezelfde positie. Totaal 2hr werk, dus ‘lessons learned’:

Ga van tevoren de plaatsen bekijken, het bespaart véél tijd achteraf 😉

~ door Jef Janssens op juni 15, 2008.

13 Reacties to “Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh!”

  1. amai maar je ziet er niets van é , allé ik toch niet 😉 je kan dus blijkbaar goed photoshoppen hihi

  2. amai daar is buiten de achtergrond ook weer heel wat plastische chirurgie aan te pas gekomen precies 🙂

  3. Hey Dirk,

    Eigenlijk is er buiten de achtergrond weinig aan veranderd buiten de normale workflow zijnde dodge, burn en curven.

    Ciao

    JJ

  4. aha, dus de eerste foto is wat gecropt dan?
    Het had me weer niet verbaasd als je je weer vingers had bijgecloond (bruid) 😉

  5. 🙂

    Nú snap ik je opmerking over de plastische chirurgie!
    Ik dacht dat je het over de gezichten had of zo 😉

    Nee hoor, de eerste foto is niet gecropt; de onderste 10% (die met de vingers dus) van de 2e foto komt van een andere met ongeveer dezelfde houding. Op deze manier heb ik een betere kadrage dan bij de originele waar ik teveel ruimte heb gelaten boven de hoofden.

  6. Mooi PS werk.

  7. tja, “trouwers” … niet direkt het eenvoudigste onderwerp om te shooten hé. Zolang je echter denkt in termen van uitdagingen en oplossing ipv in termen van problemen en stress, dan komt het allemaal wel dik in orde. Getuige hiervan de foto hierboven. Good job.

    Greetz,
    Chris.

  8. schitterend PS werk!

  9. En toch heeft die lelijke achtergrond iets. Hij is zo lelijk dat ik het mooi vind.

  10. Gelukkig ken je goed de weg in ps!
    Dank voor de hulp!

  11. Je hebt dat goed opgelost, maar zoals je zelf aanhaalt ben je heel wat tijd kwijt. Huwelijken, niets voor mij… om te fotograferen bedoel ik dan 🙂

  12. Idd Pauline 😀 onze Papa kan heel goed photoshoppen! ik vind dit heel goed gedaan !! GOED GEDAAN PAPA ;D

  13. hihi en dan vraagt het koppel zich al “waar was dat die waterval”?
    goed opgelost. Ik durf al eens heel het diafragma opendraaien (1.4 ofzo) zodat die achtergrond vanzelf verdwijnt.. ideaal voor dat soort crisissen

Geef een reactie

 
