Apertura @ Waterschei

Het strobist-gevoel zit diep bij ons in de fotoclub. Tja, je moet wel; onmogelijk om als je er met z’n allen op uittrekt voor een gezellige shoot om dan 10 studio-sets met battery-pack mee te zeulen, laat staan dat we die zouden hebben 😉
Afgelopen zondag konden we de David Hobby in ons kompleet ontbinden; we zijn met Apertura de mijn van Waterschei (nog) onveilig(er) gaan maken. Dit pand staat al geruime tijd leeg en biedt daardoor een mooie Urban-Exploration setting. Omdat het ook voor de modellen zo ongeveer hun eerste shoot betrof, was het tevens een serieus amateur-toneel; 11 fotografen, 8 modellen, en 3 visagistes. Beetje met een slecht gevoel gestart, want er was bakken regen voorspeld en een aantal mooie plaatsen ginder zijn nu niet direct onder een goed geïsoleerd en droog dak 🙂

 Edoch, enter the sun!

Geen spat regen gehad die dag. Terwijl het thuisfront berichtte over zondvloeden allerhande, leek het alsof Waterschei zich ten midden van een microklimaat bevond.

Ok, enough blabla, resultaten dan maar: ik moet bekennen dat het werken met strobes nog geen 2e natuur is geworden; ik mis steevast het moddeling-light van een gewone studio-flash en ik kan ook nog niet goed inschatten wat voor soort licht er nu juist op het model zal vallen met mijn modifiers. Het is soms gewoon enorm frustrerend, want jij zit te prutsen met al die toestanden en dan moet je maar hopen dat het model genoeg inlevingsvermogen heeft om wat te staan kijken op die rare mensen met hun rare zwarte doosjes. 1 Ding echter: “just do it”, je leert er toch wel ’t een en ’t ander uit via trial & error. Er zijn wel een paar gulden regels, maar daarover later meer.

Ils_1

Ils hier liet het zich allemaal welgevallen en bleef de hele tijd uiterst professioneel. Wat de foto betreft, hier twijfel ik; persoonlijk vind ik ‘m te druk door het schaduwspel op de grond. Wat ter plaatse heel mooi lijkt, valt op foto soms nog eens tegen. Maar Ils staat er prima op, vandaar dat ik ‘m toch plaats.

Er is nóg meer te lezen hier:

De volgende foto is getrokken door mijn dochter Julie. Van shoots zoals deze proberen we altijd een beetje vader-dochter-dag te maken, en ik moet zeggen; ’t is fun én een enorme hulp. Ze is enorm geïnteresseerd in fotografie en niet te beroerd om de camera uit vader’s handen te gritsen als ze een leuke shot ziet. Zoals deze dus:

 Ils_2

© Julie Janssens

Thanx Jules!

Ik heb er nog maar 3 afgewerkt, en de laatste eer is aan Sanne. Ook zij zette haar beste modelbeen voor. Ietwat onwennig bij aanvang -het was dan ook ontiegelijk vroeg- maar algauw kwam ze los en dat gaf dit als resultaat:

Sanne_1

Collega Aperturist Christian Bailleul, een van de meer ervaren strobisten bij Apertura heeft ook een relaas neergepend dat zeker de moeite om lezen is. Je vind het hier. Zijn foto’s met Marijke zijn om duimen en vingers af te likken!

~ door Jef Janssens op juni 1, 2008.

5 Reacties to “Apertura @ Waterschei”

  1. Lijnenspel is vrij druk, maar dat maakt de foto niet slecht.
    Knappe plaatjes.
    (Alleen zou ik de crop niet bij de knieen maken)

  2. Ik vind aan die eerste toch niets verkeerd hoor. Prachtig werk. Trouwens ook de andere foto’s zijn goed.

  3. Amai ! ik vind ze super geslaagd en al die lijnen van schaduwen juist mooi 🙂

  4. voor mij ook geslaagd werk … enneuh … Julie doet dat ge-wel-dig !

  5. Heel knap werk. Stuk voor stuk mooie foto’s.
    Ps.: succes toegewenst met je nieuwe job.

Geef een reactie

 
