Valdez, Alaska 08hr00

Vakantiefoto’s.

Het digitale houvast aan dagen zonder stress en puur genieten. Voor mij althans toch. Of dat voor de reisgenoten ook altijd het geval is, dáár heb ik twijfels bij.

Ten eerste is het rondtrekken met een kiekjestrekker veelal een serieuze rem op de geplande voortgang der zaken. Altijd en overal moet men aan zijn mouw trekken en aanmanen tot toch minstens een klèin beetje vooruitgang, want altijd en overal ziet hij wel iets dat “jamaar, da ’s toch de moeite” is. Of is het van “Shit, den ISO stond nog verkeerd, effe wachte manne!” “Allez, waarom focussed die lens nu niet?” en hét gekende “Heeft er iemand dat lensdopje gezien?”

Ik pleit schuldig.

Er is een dunne lijn tussen genieten tijdens de vakantie of het pas écht beleven ervan achteraf in pixelformaat. Leren beseffen dat dikwijls ‘een berg maar een berg is’ of een vogel veraf shooten met een 20mm lens géén fantastisch beeld zal opleveren, dát is primordiaal. Maar het is dan ook zó verslavend, een keer je er de pak van hebt. Het ontlokt me wel eens de uitspraak “Ik heb het niet beleefd als het niet op beeld staat”. Eigenlijk geef ik zo te kennen dat mijn eigen harde schijf zo lek is als een zeef en ik de steun van de externe versies nodig heb om herinneringen op te halen.

Ten tweede is er het fenomeen dat bits veelal bits blijven. Weinig foto’s worden ook daadwerkelijk afgedrukt, en het nagenieten van de foto’s beperkt zich nog teveel tot het samen drummen rond de laptop. Nu hébben de reisgenoten de beproevingen uiteindelijk doorstaan, ze willen dan ook wel eens zien wáárom ze nu 5 uur over die tocht van 3km hebben gedaan. Ze wéten dat ze niet ongeduldig mogen zijn en dat er bij mij wel eens een albumpje na een paar weken uit de persen rolt. Totdat de kiekjestrekker zoiets als Photoshop ontdekt. “Oh, toch eerst effe de selectie door Photoshop jagen.” Dan laat de presentatie zo lang op zich wachten tot de reis nog slechts een vage herinnering was.

Als ze er ooit al komt 😉

Nóg erger wordt het als de kiekjestrekker beslist om zijn nieuwe vondst uit te proberen en zowaar álles in HDR te schieten. Jááá, dan wordt het geduld pas écht op de proef gesteld.

Soit, als een groot mea culpa, zal de blog dan ook dienen om af en toe wat van die heerlijke momenten naar de reisgenoten uit te sturen. De volgende reis is reeds gepland en dus moét het album af zijn tegen de start van de nieuwe trip. Beloofd.

Denk ik.

 Sunrise 1

Sunrise 2

Sunrise 3

© Jef Janssens

De beelden zijn genomen in Valdez Alaska. Ooit de scene van een verschrikkelijke tragedie, -remember de Exxon Valdez olieramp in ’89- nu een pracht van een natuurgebied.

~ door Jef Janssens op april 30, 2008.

6 Reacties to “Valdez, Alaska 08hr00”

  1. Het grote voordeel van zo lang te wachten is denk ik wel dat je heel de reis opnieuw beleeft na het zien van deze prachtige beelden. Heel mooi werk, met de nodige aandacht voor de nabewerking. Prachtig!

  2. Heel knappe reeks !

  3. Zeg broer, kom eens naar Noorwegen om die fjorden te trekken, want ik brouw er nog nie veel van en als ik dat zo wil hebben als u zal ik nog vele keren moeten terugkomen…Eigenlijk is dat ook nog nie zo slecht gedacht!! Tenzij ge kunt zeggen in welke standen ik mijn fototoestel moet zetten om die prachtige beelden na te bootsen. Plan je de nieuwe reis naar Noorwegen? Hou dan al maar een zeteltje vrij voor mij.

  4. super mooie foto’s !

  5. Prachtige landschapsfoto’s. Echt mooi werk.

  6. Geweldige foto’s

Geef een reactie

 
