Brownies

Wildlife shooten gebeurt nogal eens ‘on the verge of a nervous breakdown’. Je gaat telkens voor de ultieme shot, die ene waarvan je hoopt dattie er boven je anderen uitsteekt. Maar dieren zijn geen modellen en vinden poseren niet écht lollig. Nét als je denkt “dit wordt ‘m”, draait zo ’n beest -alsof ie ’t erom doet- zijn hoofd meestal in de andere richting óf -en zo heb ik er veel- draait ie zich met zijn gat naar mij toe. Hoogstwaarschijnlijk een statement! Een stungun zou ook handig zijn op dergelijke trips; niet om je te beschermen tegen opdringerige (of hongerige) carnivoren, maar om die nitwits neer te krijgen die altijd en overal voor je lens poppen met hun kodakske op het moment suprême! Ook de weergoden zijn je niet altijd goed gezind; ofwel ontbreekt de nodige hoeveelheid licht bij een bewolkte hemel, of breekt de lucht plots open en hebbie weer uitgebrande plekken in pelzen en andere lichte delen.

De eerste vormen van chaos heb je niet gemakkelijk in de hand.  De laatste daarentegen tegenwoordig wél. Hét toverwoord is ‘HDR’, High Dynamic Ranging. Simpel gezegd, je plakt in PS 3, 5 of meer foto’s boven op elkaar en haalt er bij elk de best belichte delen uit. PS kan het ook automatisch, maar dan moét je onderwerp statisch zijn, het mag niet bewogen hebben. Onmogelijk dus bij dieren, de manuele manier is het enige alternatief. Dat heeft als impact dat je aan 1 zulke foto gemakkelijk een 30 minuten tot een uur kan spenderen om alles ‘juist’ te krijgen.

Máááár, het levert wel een mooi belicht geheel af. Onderstaande foto is getrokken in het Denali National Park in Alaska, waar we vorig jaar een trip van een 3-tal weken hebben gemaakt. De foto is een HDR-samenstelling van 3 verschillende exposures verkregen door Bracketing; -2 / 0 / +2 . Bij 0 had ik uitgebrandde plekken in de pels, daar is de -2 weer handig voor. De +2 hielp me om de voorkant beter uit te lichten. Morgen zal ik misschien de originele foto’s posten.

Alaska Brown Bear Denali

Exif: Canon 30D 100-400mm 5,6 L IS op 400mm F5,6 1/640 ISO200 Exp -2/0/+2

Een linkje naar de Large One: hier

Ciao

J.

 

 

~ door Jef Janssens op april 11, 2008.

2 Reacties to “Brownies”

  1. Amai knap !

  2. Hoi broer, je bent geen amateur meer in mijn ogen. Prachtige foto’s en webblog! Dit geeft mij ook goesting om me in de toekomst meer te verdiepen in de fotografie. Ik zou zeggen; doe zo verder en laat nog wat van die prachtige natuurfoto’s zien.

    je zus

Geef een reactie

 
